fredag 14 maj 2010

10+4

Ojojoj...här har jag visst inte varit inne och uppdaterat! *skäms mig ;-)
Var inne förra måndagen v.9+0 på vårdcentralen och sen vidare på medicinakuten där de tillslut uteslöt en lungemboli. *skönt! Fick göra ett UL och bebis mådde bra därinne! *lilla hjärtat!!
Fick börja med fragmin dagen efter..
Nu har det gått många dagar sen dess och det rullar på. Har jobbat mkt och på kvällarna är jag helt slut! Somnar gäärna runt kl.20 då jag nattar lilla fröken. Sambon är inte lika road av det! ;-)
Försöker när jag kan att ta mig en lur då jag kommit hem på ca.1h så jag orkar sitta uppe en stund med sambon. Det uppskattas!

v.10:

Nu är fostret ungefär 3 centimeter långt från hjässa till rumpa och väger mindre än 4 gram, men det har fullt upp med att sparka och svälja. Nya detaljer formas varje dag, som fingernaglar och dunigt hår.

De inre organen – lever, njurar, tarmar, hjärna och lungor – är nu formade och har börjat fungera, men huvudet är fortfarande lika stort som halva kroppslängden. Pannan är kupad och sitter högt på huvudet, men den kommer att inta sin normala position senare, så att profilen ser mer ut som en "riktig" människas.

Om du kunde titta in till bebisen denna vecka, skulle du se ryggraden avteckna sig tydligt. Ryggnerver sträcker sig ut från ryggmärgen.

Din livmoder är nu lika stor som en grapefrukt. Med hjälp av ett Doppler-stetoskop, kan du höra fostrets hjärtslag – en blivande mamma beskrev det som ljudet av pyttesmå galopperande hästar.

Någonstans mellan vecka sex och vecka tolv görs ditt första barnmorskebesök, då blodprov tas och vanligtvis kring vecka tio, om du är omföderska. Läs mer om
vad testerna visar.

I torsdags var jag på inskrivningen och sambon följde med. Hade bra värden änsålänge och blodproverna är ivägskickade. Dock fick jag världens fulaste blåmärke på armen efter sticket. Efter nu 8dagar är det värre än värst-gult-lila-blåsvart och ca.5'5cm stort. haha! Biverkningar av sprutorna med fragmin som jag tar..härligt!
På måndag går jag in i den ångestfyllda vecka 12. Pyret..håll dig kvar snälla!!

1 kommentar:

  1. vilken fin blogg!! Missa inte denna roliga bloggom mode och vardagen!!
    Den avslöjar hur roligt man kan ha även om träning tar mycket tid från fritiden!!
    Missa inte denna blogg som nu ska nå toppen!
    följ den gärna på blogglovin :)

    SvaraRadera