måndag 17 maj 2010

v.11+0

Nu närmar sig slutet av den första trimestern. Större delen av fostrets kritiska utveckling kommer att ha hänt om ett par veckor och risken för missfall sjunker då drastiskt.

Ditt fyra centimeter långa foster har nu alla väsentliga delar, från tandanlag till tånaglar. Bebisen håller igång med att
sparka och sträcka på sig – det är rena vattenbaletten. Fingrar och tår har nu separerats helt och simhuden finns inte längre kvar. De kommande sex månadernas huvudprojekt kommer att vara att växa och bli större, starkare och mer motståndskraftig så att bebisen kan överleva utanför livmodern.

En mörk linje på magen som kallas
linea nigra kan uppstå från venusberget och upp mot naveln. Din livmoder har nu växt såpass att den sticker upp ur bäckenet och barnmorskan kan alltså känna den om hon trycker på din mage. (se.babycenter.com)

Är så orolig inför denna vecka! Känns ångestfullt och avgörande..klarar pyret sig denna vecka ut ska jag försöka slappna av. Men vet att jag inte kommer vara helt säker förrens jag sett den igen på UL den 2juni. Då är det dags för NUPP-testet och jag är då i v.13+2. Ser allt bra ut då så ska jag nog berätta för "alla". Bara 2v och 2dgr kvar tills dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar