torsdag 2 december 2010

v.39+1

En genomsnittlig bebis är lite över 50 cm lång och väger strax under 3,5 kg när den föds, men det är också vanligt och helt normalt att bebisen väger allt mellan 2,5 och 4 kg. Fostervattnet, som var klart från början, är nu mjölkaktigt från allt det som avsöndrats från bebisen under graviditeten, bl a hudceller som ömsats för att ge plats för den nya hud som växer underifrån. På TV börjar förlossningen typiskt med att vattnet går – mitt i en folksamling, såklart – och fortsätter med ögonblickliga sammandragningar. Du behöver sannolikt inte vara särskilt orolig att detta ska hända dig. Fosterhinnorna brister i mindre än 15 % av fallen och även om det sker så brukar bebisens huvud fungera som propp (du kan däremot märka att det läcker om du ligger ner). Det bästa är att ta det lugnt om detta sker – det kan ta timmar innan värkarna börjar – och ringa BVC eller läkare. Din kropp kommer att fortsätta producera fostervatten tills bebisen är född, så du kanske får rådet att stanna hemma tills värkarna har satt igång, eller eventuellt igångsättning. Vad gör du om veckan går och ingen bebis kommer? Inget att vara orolig för. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum och man väntar i allmänhet minst två veckor innan man bedömer dig som överburen.

Igår var vi som sagt i Västervik för tillväxtultraljud. Mkt nervöst innan, vi åkte i mkt god tid innan så vi hann gå en sväng på gallerian innan och fick 2julklappar köpta.
Väl på MVC var Vivianne (läkaren) lite försenad då hon hade en student med sig som skulle lära sig-Marcus hette han.
Bägge kommenterade att magen kändes välfylld. Jo tack, det känns!
Han ligger ju väldigt högt upp och dessutom är jag kort med kort mage så det känns väl så..
Iaf så mätte hon magen på honom och jag såg att veckotalen hamnade bortom v.41+6 och det blev stjärnor efter på skärmen-tänkte för mig själv att han nog är så stor som det var beräknat. Men icke då!
Datorn räknade ut att han då igår vägde "bara" 3810g(!) Väldigt förvånande för oss alla då det innebär att han bara gått upp 600g på 5veckor. Så hon mätte en gång till för att vara säker och kollade också flödet som var okej. Måtten sa detsamma.

Så det blev ingen igångsättning eller snitt denna vecka då han ju faktiskt är helt normal (lite över bara). Hon kollade även därnere och sa att jag var helt mjuk iaf så jag skulle springa lite mer i trappor nu så kanske det drar igång snart.

Inatt vaknade jag iaf 01.24 av att det sög tag i magen och sammandragningarna/värkarna kom sen ungefär var 4-5minut fram till 04 då jag nog somnade. För 04.02 är den sista tiden jag kommer ihåg. På morgonen (07) var de väldigt svaga och nu är det som "vanligt" med oregelbundna vanliga sd:s. Suck!

Kom igen nu kroppen! Vi vill ha ut lilleman nu!

1 kommentar:

  1. Men vad knasigt det kan bli, fast kanske bra att han inte är en jätte ändå? ;) Skönt att kroppen visar lite också, snart är han ute, vänta bara.

    SvaraRadera