torsdag 11 november 2010

En bra dag!

Var hos MVC idag som sagt och fick vänta i c.45minuter innan jag fick komma in till läkaren. Först var jag på provtagning
hb:127
blt:100/60
vikt:+11,7kg
och sen fick jag gå in till barnmorskan som mätte och lyssnade.
sf:35
hjärtljud:144
Sen var det läkarbesöket då..nedre undersökning:
halvmjuk, 2cmlång tapp och inget öppen
Hon tänkte högt och frågade mig mkt om vad jag tyckte och kände inför att han är så stor. Så kom vi fram till några saker:
-fragminsprutorna ska jag ta i 3mån efter förlossningen och trombylen ska sättas ut i v.38
-ingen igångsättning då det inte funkar så bra på stora bebisar och det inte kommit igång av sig självt med "riktiga värkar"
-hinnsvepning pratade vi bara lite om och det blir nog inte aktuellt såvida jag inte är mogen och isf är på läkarbesök.
-bäckenmätning ska göras snarast och det är skickat en remiss nu..ska bara invänta tiden som kommer med posten
-Ett TUL ska göras i v.39+0 den 1december och då i Västervik istället för Oskarshamn så ni är på plats som hon sa..för är han då så stor som vi befarar (ca.5kg) så blir det då ett snitt! :-)

Vad tycker du om det?, frågade hon..och jag sa att jag inte har ngt emot det. Jaså, du tycker om snitt?, sa hon. haha! Nä, men faktiskt så gick det så bra med Nova så jag har bara goda erfarenheter av det! , sa jag. Så då var vi överens och jag gick ut med ett leende på läpparna!

2 kommentarer:

  1. Oj då... Vad bra att du är nöjd, förstår att det måste kännas skönt med ett planerat snitt!
    Jag tror ju också på en stor kille (speciellt nu när jag gått över så mycket) o blir lite nervös ang det du skriver om stora bebisar o igångsättning... =/ Men hoppas ju slippa, han har en dryg vecka till på sig.
    Jag tar ju också fragmin men inget är bestämt om jag ska fortsätta efter förlossningen, hur kan det komma sig att du ska fortsätta i 3 månader?

    SvaraRadera
  2. det går säkert bra ska du se! :-) Min är väl ovanligt stor och eftersom jag är snittad innan är det inte heller att rekommendera då det är en extra påfrestning för livmodern så det var också ett av skälen.
    Det vanligaste är att man tar fragmin i 6veckor efter också om man har behandlats, men i mitt fall lite längre då jag hade sån stoor propp och har anlag för dom jäklarna. Var tal om Warantabletter också men det kanske jag slipper iom att jag tar fragmin extra länge efter.

    SvaraRadera