torsdag 18 november 2010

v.37+1

Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är nästan 49 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa. Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 3,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls. A propos hår, så har nu det mesta av den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och som din bebis haft sedan 26 veckor försvunnit, liksom det mesta av fosterfettet (vernix caseosa). Bebisen sväljer detta, liksom andra avsöndringar, och lagrar dem i tarmarna. Detta kommer att bli bebisens första bajs, som kallas barnbeck (eller mekonium). Ungefär vid den här tiden börjar många kvinnor bli oroliga för att de inte kommer att känna igen när förlossningen börjar. Läs mer omförlossningen här.

Så är jag i vecka 38 och nu är det mindre än 3veckor kvar till BF. Men bara 1v och 6dgr kvar tills TUL och ett ev. snitt! *hoppas...
Bebis i magen borde väga 4,1kg nu ungefär och det tror jag faktiskt han gör! Det är såå starka rörelser därinne och det känns tungt och mkt att bära runt på. hihi..lilla älskade klump!
Undrar som sagt hur han ser ut därinne..kommer han vara blond som jag var eller mörk som Marcus. Kommer han få mna blå ögon eller Marcus "gula" fina. *spännande! En liten tjock en kommer han iaf att vara..DET är jag ju säker på iaf.

Igår var jag iväg till Västervik för att göra bäckenmätningen..åkte i god tid så jag var upp på röntgen en halvtimme innan utsatt tid. *skönt! Det var ju halt på vägarna så jag körde lugnt. Väl där hade jag tur som fick komma in ganska omgående då de hade ett återbud. En manlig läkare, en kvinnlig sköterska och en kvinnlig ung elev var inne i salen och allt gick lugnt och proffsigt till. Fick behålla alla kläder på (läs:strumpbyxor och mjuk klänning) så det var skönt! Hade läst om att vissa fått tagit av sig helt nertill och det låter ju galet och absurt iom att det gick finfint för mig att ha kläder på. Man fick ligga på sidan med en "linjal" mellan låren och på rygg med benen utfläkta på sidorna likt en groda. Sen var det klart!
Fick dock inte reda på ngt resultat vilket retar mig enormt! Men har MVC-tid på måndag så då ska jag fråga min BM-eller KRÄVA svaret av henne rent utsagt. hihi..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar